Mænd swiper for det meste til højre med det samme, men skyldes dette at datinglivet er overfladisk eller desperat? Nej egenlig ikke. Ifølge John Nash, som man højst sandsyneligt kender fra filmen A Beautiful Mind spillet af Russel Crowe, er dette en ganske efficient strategi ud fra en spilteoretisk betragning.Tinder har fået ry for at være overfladisk, fordi det fleste ike bruger meget mere end 4 sekunder pr. profil. I mange tilfælde sider folk måske og laver noget andet imens de pr. automatik swiper til til højre. Ifølge Tinders egen analyse er der stor forskel på hvordan kvinder og mænd gør brug af Tinder og faktisk ville en hver anden strategi end fornævnte være spild af tid.
Hvad er Tinder?
For de få af jer, der måske endnu ikke har hørt om datingappen Tinder, kommer her en kort omremsning er appens funktioner. Appen er på mange måder at sammenligne med et Ikea katolog, hvor man forsøger at finde den stol, der passer bedst til ens stil. Du bladre dem lynhurtigt igennem uden at du nogensinde for efterprøvet stolens komfortabilitet. Forskellen er så bare på Tinder at du ikke kan bladre tilbage. Du har to muligheder, du kan nemlig enten swipe til ventre, for dermed at vise, at personen ikke har din interesse eller til kan bladre til højre for at vise, at du gerne vil i kontakt med personen. Dette valg skal tages på baggrund af de oplysninger som profilen har tilkendegivet, som oftes består af navn og alder, samt en kort beskrivelse af personen interresser. Den swipende kan ikke se om den anden profil har swipet en selv til højre eller venstre, og der er derfor tale om asymetrisk information i spilteoretisk regi. De to personer kan kontakte hinanden, hvis begge swiper til højre.
Hvis man gerne vil have mange matches og derved øger sandsynligheden for at finde den eneste ene (Noo0t!), skal man altid swipe tilhøjre med det samme og i stedet vælge at være selektiv på bagkandt, nemlig når i har matched. -> det er nøglen.
Tinder teori
Det vigtigste koncept i spilteori er John Nash’s Nash ligevægt, som er defineret ved at to rationelle individer spiller et spil mod hinanden, hvoraf de to har et set af strategier, hvor hver spiller vælger en strategi, som er pareto optimal, altså kan de ikke stilles bedre. Det betyder altså ikke nødvendigvis, at de to spillere ikke ville kunne stilles bedre individuelt. Dette skyldes altså, at begge spillere forsøger at vinde og vil straffe sin modstander, hvis den anden er egoistisk. Dette er altså direkte i strid med Adam Smith’s teori om Den usyngelige hånd. I kender måske Fangernes dilemma, som er det mest kendte eksempel på et spil med en Nash ligevægt.
For at definere Tinder spillet er vi første nød til at give hver spillere et udbytte for samtlige strategier. Hvis man swiper så hurtigt man kan på Tinder, er det muligt at gå gennem hver profil på ca. 1 sekund. For simpelhedens skyld siger vi, at lynswiping har udbyttet 1 sekund. Når nogle du så får et match, kan du bruge al den tid du vil til at studere profilen. Så kan man derefter beslutte om man vil unmatche eller skrive til personen. På den måde behøver du altså kun at være selektiv, når i allerede at matchet.
Ulempen ved denne strategi er, hvis du får så mange matches, at det i sidste ende vil tage dig tid at unmatche, men det sker jo ikke…
Fordi mændenes fingre sidder så løst, betyder det jf. Tinders egne analyser, at kvinder næsten får et match, her gang de swiper til højre. Derfor har de inititativ til, at være ekstra opmærksomme på den anden persons profil. Det betyder altså, at mændenes strategi i sidste ende styrker kvindernes strategi, og WUPTI vi har en Nash ligevægt. Hvis Tinder virkelig gik op i at matche par på tinder, ville der findes en autoswipe funktion hos mænd 🙂
Matematikken bag Tinder
Du husker vel, at dene eneste ulempe ved mændenes strategi var, hvis de fik så mange matches, at det i sidste ende vel kræve tid at unmatche, dem man ikke ønsker at kontakte. Defor angives en omkostning på 1 sekund+X sekunder. Denne omkostning skal være mindre end de X sekunder, som du bruger på studere folks profiler. Variablen Z beskriver den andel af gangene, som kvinder swiper til højre på din egen profil. Altså vil vores strategi være efficient så længe: \( 1+X\cdot Z<X <=>1<X(1-Z) \). Ifølge tinders egne statistikker
\(1<4(1-Z)<=>Z>75 \)pct.
Hvis vi nu tager udgangspunkt i, at man ellers ville bruge omkring 4 sekunder pr. profil skulle kvinderne swipe til højre på din profil mere end 75 pct. af gangene, før denne strategi ville være bedre.
evt. udvid med restaurant spillet, market of lemons, signaling game
Skriv et svar